Ressurser
Søkeresultater


Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- 1.-2. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Søppel-power-point
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke og ta bilde av ulike søppeltyper. Elevene skal lage en presentasjon av bildene.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Søppel-power-point
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke og ta bilde av ulike søppeltyper. Elevene skal lage en presentasjon av bildene.
- Film
- Praktisk



Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet....
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet.
- Idémyldring
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Ryddeguide
Naturvernforbundets ryddeguide gir en innføring i hvordan man kan gjennomføre sin egen ryddeaksjon.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Ryddeguide
Naturvernforbundets ryddeguide gir en innføring i hvordan man kan gjennomføre sin egen ryddeaksjon.
- Praktisk



Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Plastbingo
Plastbingo handler om å samle plastgjenstander og forsøke å få bingo, 4 på rad. Men du må gjerne forsøke å finne alle gjenstandene på brettet også. Plastbingo kan du gjøre alene, med familien, med venner, kanskje...
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Plastbingo
Plastbingo handler om å samle plastgjenstander og forsøke å få bingo, 4 på rad. Men du må gjerne forsøke å finne alle gjenstandene på brettet også. Plastbingo kan du gjøre alene, med familien, med venner, kanskje med klassen din?
- Praktisk
- Spill



Plastbingo
Plastbingo handler om å samle plastgjenstander og forsøke å få bingo, 4 på rad. Men du må gjerne forsøke å finne alle gjenstandene på brettet også. Plastbingo kan du gjøre alene, med familien, med venner, kanskje...
- 1.-2. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Plastbingo
Plastbingo handler om å samle plastgjenstander og forsøke å få bingo, 4 på rad. Men du må gjerne forsøke å finne alle gjenstandene på brettet også. Plastbingo kan du gjøre alene, med familien, med venner, kanskje med klassen din?
- Praktisk
- Spill



Søppeltroll
Elevene skal samle søppel, lage et søppeltroll på bakken og ta bilde av det. Deretter skal de lage en historie om trollet.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Søppeltroll
Elevene skal samle søppel, lage et søppeltroll på bakken og ta bilde av det. Deretter skal de lage en historie om trollet.
- Film
- Praktisk
- Kreativt



Plastbingo
Plastbingo handler om å samle plastgjenstander og forsøke å få bingo, 4 på rad. Men du må gjerne forsøke å finne alle gjenstandene på brettet også. Plastbingo kan du gjøre alene, med familien, med venner, kanskje...
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Plastbingo
Plastbingo handler om å samle plastgjenstander og forsøke å få bingo, 4 på rad. Men du må gjerne forsøke å finne alle gjenstandene på brettet også. Plastbingo kan du gjøre alene, med familien, med venner, kanskje med klassen din?
- Praktisk
- Spill



Smilende søppelansikt
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og plukke søppel, samt lage søppelkunstverk i naturen. Som etterarbeid skal elevene lage en fortelling om kunstverket.
- 1.-2. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Smilende søppelansikt
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og plukke søppel, samt lage søppelkunstverk i naturen. Som etterarbeid skal elevene lage en fortelling om kunstverket.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Gjenbruk i hverdagen
Elevene skal diskutere hvordan vi kan forhindre plastforsøpling i naturen. Sammen utarbeides en spørreundersøkelse som elevene samler inn svar på på butikken gruppevis. I etterkant skal tallene/dataene sammenstil...
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Gjenbruk i hverdagen
Elevene skal diskutere hvordan vi kan forhindre plastforsøpling i naturen. Sammen utarbeides en spørreundersøkelse som elevene samler inn svar på på butikken gruppevis. I etterkant skal tallene/dataene sammenstilles i regneark.
- Refleksjon
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Rusken vs Fusken
Spillet Rusken vs Fusken foregår i Oslo kommune, og lærer elevene om forsøpling i sitt nærmiljø, og hvordan det påvirker dyr og miljø. Det er laget som en premie knyttet opp til elevenes rydding gjennom Vårrusken...
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Plast og forsøpling
Rusken vs Fusken
Spillet Rusken vs Fusken foregår i Oslo kommune, og lærer elevene om forsøpling i sitt nærmiljø, og hvordan det påvirker dyr og miljø. Det er laget som en premie knyttet opp til elevenes rydding gjennom Vårrusken, hvor spillet er et supplement til Vårrusken. Ressursen inneholder også en lærerveileder med en feltoppgave som kan gjennomføre utendørs (som også kan tilpasses andre områder).
- Spill
- Film
- Praktisk

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
