Ressurser
Søkeresultater


Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- 1.-2. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet....
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet.
- Idémyldring
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- Forsøk
- Oppgaver og problemløsing



Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Smilende søppelansikt
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og plukke søppel, samt lage søppelkunstverk i naturen. Som etterarbeid skal elevene lage en fortelling om kunstverket.
- 1.-2. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Smilende søppelansikt
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og plukke søppel, samt lage søppelkunstverk i naturen. Som etterarbeid skal elevene lage en fortelling om kunstverket.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- Forsøk
- Oppgaver og problemløsing



Gjenbruk i hverdagen
Elevene skal diskutere hvordan vi kan forhindre plastforsøpling i naturen. Sammen utarbeides en spørreundersøkelse som elevene samler inn svar på på butikken gruppevis. I etterkant skal tallene/dataene sammenstil...
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Gjenbruk i hverdagen
Elevene skal diskutere hvordan vi kan forhindre plastforsøpling i naturen. Sammen utarbeides en spørreundersøkelse som elevene samler inn svar på på butikken gruppevis. I etterkant skal tallene/dataene sammenstilles i regneark.
- Refleksjon
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Overslag søppel
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og samle søppel. Søppel skal samles langs en 100 m lang strekning, langs veien. Søppel skal telles og veies, og det gjøres oppgaver i klasse...
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Overslag søppel
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og samle søppel. Søppel skal samles langs en 100 m lang strekning, langs veien. Søppel skal telles og veies, og det gjøres oppgaver i klasserommet i etterkant av søppelplukking.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Plastutfordringen
Opplegget setter fokus på å øke bevisstheten til elever på videregående skole og få dem til å reflektere over plastproblematikken generelt, og eget forbruk. Opplegget er delt opp i ulike tematiske deler og inneho...
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Plastutfordringen
Opplegget setter fokus på å øke bevisstheten til elever på videregående skole og få dem til å reflektere over plastproblematikken generelt, og eget forbruk. Opplegget er delt opp i ulike tematiske deler og inneholder bakgrunnskunnskap, materiell og er knyttet til ulike fag. Dokumentet består av forslag til refleksjon, oppgaver og samtaleemner. Inneholder hjemmelekser.
- Refleksjon
- Diskusjon
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- Forsøk
- Oppgaver og problemløsing



Søppelbergene vokser
Interaktivt lesespor: Plast i naturen er et stort problem. Ikke minst i havet. Det er helt ufattelig mye søppel som kastes over hele verden. Vi nordmenn er blant de aller verste. Noen påstår at det vil være mer p...
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Søppelbergene vokser
Interaktivt lesespor: Plast i naturen er et stort problem. Ikke minst i havet. Det er helt ufattelig mye søppel som kastes over hele verden. Vi nordmenn er blant de aller verste. Noen påstår at det vil være mer plast enn fisk i havet om noen tiår. Hva kan vi gjøre for å bremse denne negative utviklingen?
- Film
- Les og lær
- Oppgaver og problemløsing



Strandryddeuka
Et tverrfaglig, fullintegrert undervisningsopplegg som varer en hel uke. I undervisningsopplegget vil elevene gjøre praktisk arbeid som skal forberede de på strandryddedagen i tillegg til å rydde en strand, elv, ...
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Strandryddeuka
Et tverrfaglig, fullintegrert undervisningsopplegg som varer en hel uke. I undervisningsopplegget vil elevene gjøre praktisk arbeid som skal forberede de på strandryddedagen i tillegg til å rydde en strand, elv, bekk, innsjø eller byrom i nærområdet. Elevene vil se på dokumentarserien Planet Plast, diskutere etiske problemstillinger, reflektere over egne vaner og forbruk, og løse praktiske oppgaver i naturfag og matematikk. Her er det masse ressurser å ta i bruk, og lærere står fritt til å plukke og velge fritt.
Skissert opplegg er tilpasset 9.trinn, men kan justeres til å passe andre trinn.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
