Ressurser
Søkeresultater


Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- Praktisk
- Quiz
- Oppgaver og problemløsing



Orienteringsløp marin forsøpling
Elevene skal lage og gjennomføre et orienteringsløp med poster som omhandler marin forsøpling.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Orienteringsløp marin forsøpling
Elevene skal lage og gjennomføre et orienteringsløp med poster som omhandler marin forsøpling.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med ov...
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med overordna del av LP20, aktivitetene er knyttet til kunnskapsmål i ulike fag og til ulike klassetrinn.
Heftet er i tre deler. Del 1 innholder opplegg tilknyttet forskjellige fag, kunnskapsmål og trinn. Del 2 er et tverrfaglig aktivitetsopplegg som kan gjennomføres over 3-4 timer og Del 3 er et leke- konkurransepreget opplegg som kan gjennomføres for inntil 60 elever samtidig.
- Hefte med ulike
- Feltarbeid
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Kreativt
- Planlegging og gjennomføring av rydding
- Oppgaver og problemløsing
- Praktisk
- Refleksjon



Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Spørreundersøkelse om folks forbruk og søppelvaner
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal lage en spørreundersøkelse til folk om marin forsøpling.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Spørreundersøkelse om folks forbruk og søppelvaner
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal lage en spørreundersøkelse til folk om marin forsøpling.
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing
- Film



Bli sjøvant - Ta vare på stranden
Interaktivt lesespor: Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Bli sjøvant - Ta vare på stranden
Interaktivt lesespor: Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
- Film
- Oppgaver og problemløsing
- Les og lær



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 1.-2. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- Forsøk
- Oppgaver og problemløsing



Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Bli sjøvant - Ta vare på stranden
Interaktivt lesespor: Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Bli sjøvant - Ta vare på stranden
Interaktivt lesespor: Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
- Film
- Les og lær
- Oppgaver og problemløsing



Slik blir vi kvitt plasten i havet
Interaktive lesespor: Plastavfall er i ferd med å kvele jorda. Hva kan vi gjøre for å rydde opp søppelet i havene våre?
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Slik blir vi kvitt plasten i havet
Interaktive lesespor: Plastavfall er i ferd med å kvele jorda. Hva kan vi gjøre for å rydde opp søppelet i havene våre?
- Les og lær
- Oppgaver og problemløsing



Søppelbergene vokser
Interaktivt lesespor: Plast i naturen er et stort problem. Ikke minst i havet. Det er helt ufattelig mye søppel som kastes over hele verden. Vi nordmenn er blant de aller verste. Noen påstår at det vil være mer p...
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Søppelbergene vokser
Interaktivt lesespor: Plast i naturen er et stort problem. Ikke minst i havet. Det er helt ufattelig mye søppel som kastes over hele verden. Vi nordmenn er blant de aller verste. Noen påstår at det vil være mer plast enn fisk i havet om noen tiår. Hva kan vi gjøre for å bremse denne negative utviklingen?
- Film
- Les og lær
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling i naturen
Elevene skal samle søppel, sortere, og registrere søppeldata. Området ryddes igjen etter noen måneder.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Marin forsøpling
Forsøpling i naturen
Elevene skal samle søppel, sortere, og registrere søppeldata. Området ryddes igjen etter noen måneder.
- Praktisk
- Databehandling
- Oppgaver og problemløsing

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
