Ressurser
Søkeresultater


Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- 1.-2. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsu...
- 1.-2. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsummering.
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet....
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet.
- Idémyldring
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- Praktisk
- Quiz
- Oppgaver og problemløsing



Orienteringsløp marin forsøpling
Elevene skal lage og gjennomføre et orienteringsløp med poster som omhandler marin forsøpling.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Orienteringsløp marin forsøpling
Elevene skal lage og gjennomføre et orienteringsløp med poster som omhandler marin forsøpling.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med ov...
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med overordna del av LP20, aktivitetene er knyttet til kunnskapsmål i ulike fag og til ulike klassetrinn.
Heftet er i tre deler. Del 1 innholder opplegg tilknyttet forskjellige fag, kunnskapsmål og trinn. Del 2 er et tverrfaglig aktivitetsopplegg som kan gjennomføres over 3-4 timer og Del 3 er et leke- konkurransepreget opplegg som kan gjennomføres for inntil 60 elever samtidig.
- Hefte med ulike
- Feltarbeid
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Kreativt
- Planlegging og gjennomføring av rydding
- Oppgaver og problemløsing
- Praktisk
- Refleksjon



Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Plast og resirkulering
Kort film om plast og resirkulering
- 1.-2. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Plast og resirkulering
Kort film om plast og resirkulering
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsu...
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsummering.
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Spørreundersøkelse om folks forbruk og søppelvaner
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal lage en spørreundersøkelse til folk om marin forsøpling.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Spørreundersøkelse om folks forbruk og søppelvaner
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal lage en spørreundersøkelse til folk om marin forsøpling.
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing
- Film



Bli sjøvant - Ta vare på stranden
Interaktivt lesespor: Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
Bli sjøvant - Ta vare på stranden
Interaktivt lesespor: Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
- Film
- Oppgaver og problemløsing
- Les og lær

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
