Ressurser
Søkeresultater
Søppel-power-point
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke og ta bilde av ulike søppeltyper. Elevene skal lage en presentasjon av bildene.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Marin forsøpling
Søppel-power-point
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke og ta bilde av ulike søppeltyper. Elevene skal lage en presentasjon av bildene.
- Film
- Praktisk
110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med ov...
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Marin forsøpling
110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med overordna del av LP20, aktivitetene er knyttet til kunnskapsmål i ulike fag og til ulike klassetrinn.
Heftet er i tre deler. Del 1 innholder opplegg tilknyttet forskjellige fag, kunnskapsmål og trinn. Del 2 er et tverrfaglig aktivitetsopplegg som kan gjennomføres over 3-4 timer og Del 3 er et leke- konkurransepreget opplegg som kan gjennomføres for inntil 60 elever samtidig.
- Hefte med ulike
- Feltarbeid
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Kreativt
- Planlegging og gjennomføring av rydding
- Oppgaver og problemløsing
- Praktisk
- Refleksjon
Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Marin forsøpling
Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing
Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Marin forsøpling
Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Marin forsøpling
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing
Instrumenter av søppel
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel som de skal lage instrumenter ut av.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Marin forsøpling
Instrumenter av søppel
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel som de skal lage instrumenter ut av.
- Film
- Praktisk
- Kreativt
Mikroplast i havet
Elevene skal planlegge og gjennomføre et forsøk som går ut på å eksperimentere med hvordan mikroplast beveger seg i vann, og samle all mikroplast i ei bøtte.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Marin forsøpling
Mikroplast i havet
Elevene skal planlegge og gjennomføre et forsøk som går ut på å eksperimentere med hvordan mikroplast beveger seg i vann, og samle all mikroplast i ei bøtte.
- Film
- Forsøk
- Praktisk
- Diskusjon
Søppel - flyter eller synker?
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og teste flyteegenskapene til søppelet. Elevene skriver ned funn, og presenterer resultatet på slutten av timen.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Marin forsøpling
Søppel - flyter eller synker?
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og teste flyteegenskapene til søppelet. Elevene skriver ned funn, og presenterer resultatet på slutten av timen.
- Film
- Praktisk
- Forsøk
Hvor kommer søpla i havet fra?
Elevene skal rydde et strandområde, og undersøke typen forsøpling som de har funnet. Elevene besøker stedet flere ganger i løpet av året og samler nytt søppel, som skal registreres i kategorier.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Praktisk
- Marin forsøpling
Hvor kommer søpla i havet fra?
Elevene skal rydde et strandområde, og undersøke typen forsøpling som de har funnet. Elevene besøker stedet flere ganger i løpet av året og samler nytt søppel, som skal registreres i kategorier.
- Forsøk
- Diskusjon
- Praktisk
- Refleksjon
Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.
Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.
Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.