Ressurser
Søkeresultater


Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- 1.-2. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet....
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet.
- Idémyldring
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med ov...
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med overordna del av LP20, aktivitetene er knyttet til kunnskapsmål i ulike fag og til ulike klassetrinn.
Heftet er i tre deler. Del 1 innholder opplegg tilknyttet forskjellige fag, kunnskapsmål og trinn. Del 2 er et tverrfaglig aktivitetsopplegg som kan gjennomføres over 3-4 timer og Del 3 er et leke- konkurransepreget opplegg som kan gjennomføres for inntil 60 elever samtidig.
- Hefte med ulike
- Feltarbeid
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Kreativt
- Planlegging og gjennomføring av rydding
- Oppgaver og problemløsing
- Praktisk
- Refleksjon



Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Bli sjøvant - Ta vare på stranden
Interaktivt lesespor: Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Bli sjøvant - Ta vare på stranden
Interaktivt lesespor: Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
- Film
- Oppgaver og problemløsing
- Les og lær



Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- Forsøk
- Oppgaver og problemløsing



Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Bli sjøvant - Ta vare på stranden
Interaktivt lesespor: Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Bli sjøvant - Ta vare på stranden
Interaktivt lesespor: Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
- Film
- Les og lær
- Oppgaver og problemløsing



Søppelbergene vokser
Interaktivt lesespor: Plast i naturen er et stort problem. Ikke minst i havet. Det er helt ufattelig mye søppel som kastes over hele verden. Vi nordmenn er blant de aller verste. Noen påstår at det vil være mer p...
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Søppelbergene vokser
Interaktivt lesespor: Plast i naturen er et stort problem. Ikke minst i havet. Det er helt ufattelig mye søppel som kastes over hele verden. Vi nordmenn er blant de aller verste. Noen påstår at det vil være mer plast enn fisk i havet om noen tiår. Hva kan vi gjøre for å bremse denne negative utviklingen?
- Film
- Les og lær
- Oppgaver og problemløsing



Smilende søppelansikt
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og plukke søppel, samt lage søppelkunstverk i naturen. Som etterarbeid skal elevene lage en fortelling om kunstverket.
- 1.-2. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Smilende søppelansikt
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og plukke søppel, samt lage søppelkunstverk i naturen. Som etterarbeid skal elevene lage en fortelling om kunstverket.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- Forsøk
- Oppgaver og problemløsing



Gjenbruk i hverdagen
Elevene skal diskutere hvordan vi kan forhindre plastforsøpling i naturen. Sammen utarbeides en spørreundersøkelse som elevene samler inn svar på på butikken gruppevis. I etterkant skal tallene/dataene sammenstil...
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
Gjenbruk i hverdagen
Elevene skal diskutere hvordan vi kan forhindre plastforsøpling i naturen. Sammen utarbeides en spørreundersøkelse som elevene samler inn svar på på butikken gruppevis. I etterkant skal tallene/dataene sammenstilles i regneark.
- Refleksjon
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
