Ressurser
Søkeresultater


Marin forsøpling som tema
Side 17 i PDF-link. Side 118 i hele heftet (i kapitel 4.4):
Søppelplukking og bruke søppelet til sortering, lage søppeltroll og/eller snakke om/diskutere forsøpling/kilden til søppelet.
- Storbarn (ca. 4-5 år)
- Refleksjon
- Marin forsøpling
Marin forsøpling som tema
Side 17 i PDF-link. Side 118 i hele heftet (i kapitel 4.4):
Søppelplukking og bruke søppelet til sortering, lage søppeltroll og/eller snakke om/diskutere forsøpling/kilden til søppelet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Kreativt



Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/...
- Storbarn (ca. 4-5 år)
- Refleksjon
- Marin forsøpling
Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.
- Praktisk
- Refleksjon



110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med ov...
- 3.-4. trinn
- Refleksjon
- Marin forsøpling
110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med overordna del av LP20, aktivitetene er knyttet til kunnskapsmål i ulike fag og til ulike klassetrinn.
Heftet er i tre deler. Del 1 innholder opplegg tilknyttet forskjellige fag, kunnskapsmål og trinn. Del 2 er et tverrfaglig aktivitetsopplegg som kan gjennomføres over 3-4 timer og Del 3 er et leke- konkurransepreget opplegg som kan gjennomføres for inntil 60 elever samtidig.
- Hefte med ulike
- Feltarbeid
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Kreativt
- Planlegging og gjennomføring av rydding
- Oppgaver og problemløsing
- Praktisk
- Refleksjon



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 3.-4. trinn
- Refleksjon
- Marin forsøpling
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 1.-2. trinn
- Refleksjon
- Marin forsøpling
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Hvor kommer søpla i havet fra?
Elevene skal rydde et strandområde, og undersøke typen forsøpling som de har funnet. Elevene besøker stedet flere ganger i løpet av året og samler nytt søppel, som skal registreres i kategorier.
- 5.-7. trinn
- Refleksjon
- Marin forsøpling
Hvor kommer søpla i havet fra?
Elevene skal rydde et strandområde, og undersøke typen forsøpling som de har funnet. Elevene besøker stedet flere ganger i løpet av året og samler nytt søppel, som skal registreres i kategorier.
- Forsøk
- Diskusjon
- Praktisk
- Refleksjon



Strandryddeuka
Et tverrfaglig, fullintegrert undervisningsopplegg som varer en hel uke. I undervisningsopplegget vil elevene gjøre praktisk arbeid som skal forberede de på strandryddedagen i tillegg til å rydde en strand, elv, ...
- Refleksjon
- Marin forsøpling
Strandryddeuka
Et tverrfaglig, fullintegrert undervisningsopplegg som varer en hel uke. I undervisningsopplegget vil elevene gjøre praktisk arbeid som skal forberede de på strandryddedagen i tillegg til å rydde en strand, elv, bekk, innsjø eller byrom i nærområdet. Elevene vil se på dokumentarserien Planet Plast, diskutere etiske problemstillinger, reflektere over egne vaner og forbruk, og løse praktiske oppgaver i naturfag og matematikk. Her er det masse ressurser å ta i bruk, og lærere står fritt til å plukke og velge fritt.
Skissert opplegg er tilpasset 9.trinn, men kan justeres til å passe andre trinn.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Film: et hav av plast
Se filmen "et hav av plast" før man diskuterer oppgitte punkter.
- Refleksjon
- Marin forsøpling
Film: et hav av plast
Se filmen "et hav av plast" før man diskuterer oppgitte punkter.
- Film
- Diskusjon
- Refleksjon

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
