Ressurser
Søkeresultater


Marin forsøpling som tema
Side 17 i PDF-link. Side 118 i hele heftet (i kapitel 4.4):
Søppelplukking og bruke søppelet til sortering, lage søppeltroll og/eller snakke om/diskutere forsøpling/kilden til søppelet.
- Storbarn (ca. 4-5 år)
- Refleksjon
Marin forsøpling som tema
Side 17 i PDF-link. Side 118 i hele heftet (i kapitel 4.4):
Søppelplukking og bruke søppelet til sortering, lage søppeltroll og/eller snakke om/diskutere forsøpling/kilden til søppelet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Kreativt



Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/...
- Storbarn (ca. 4-5 år)
- Refleksjon
Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.
- Praktisk
- Refleksjon



Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- 1.-2. trinn
- Refleksjon
Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsu...
- 1.-2. trinn
- Refleksjon
Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsummering.
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med ov...
- 3.-4. trinn
- Refleksjon
110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med overordna del av LP20, aktivitetene er knyttet til kunnskapsmål i ulike fag og til ulike klassetrinn.
Heftet er i tre deler. Del 1 innholder opplegg tilknyttet forskjellige fag, kunnskapsmål og trinn. Del 2 er et tverrfaglig aktivitetsopplegg som kan gjennomføres over 3-4 timer og Del 3 er et leke- konkurransepreget opplegg som kan gjennomføres for inntil 60 elever samtidig.
- Hefte med ulike
- Feltarbeid
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Kreativt
- Planlegging og gjennomføring av rydding
- Oppgaver og problemløsing
- Praktisk
- Refleksjon



Plast og resirkulering
Kort film om plast og resirkulering
- 1.-2. trinn
- Refleksjon
Plast og resirkulering
Kort film om plast og resirkulering
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsu...
- 3.-4. trinn
- Refleksjon
Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsummering.
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Refleksjon
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 3.-4. trinn
- Refleksjon
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 1.-2. trinn
- Refleksjon
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Q-tipsens reise
Elevene skal vurdere hvor Q-tipser på avveie vil ende opp. Deretter skal de ut og følge denne "reisen" i skolens nærområde.
- 5.-7. trinn
- Refleksjon
Q-tipsens reise
Elevene skal vurdere hvor Q-tipser på avveie vil ende opp. Deretter skal de ut og følge denne "reisen" i skolens nærområde.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon



Plast og resirkulering
Kort film om plast og resirkulering
- 3.-4. trinn
- Refleksjon
Plast og resirkulering
Kort film om plast og resirkulering
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Gjenbruk i hverdagen
Elevene skal diskutere hvordan vi kan forhindre plastforsøpling i naturen. Sammen utarbeides en spørreundersøkelse som elevene samler inn svar på på butikken gruppevis. I etterkant skal tallene/dataene sammenstil...
- 3.-4. trinn
- Refleksjon
Gjenbruk i hverdagen
Elevene skal diskutere hvordan vi kan forhindre plastforsøpling i naturen. Sammen utarbeides en spørreundersøkelse som elevene samler inn svar på på butikken gruppevis. I etterkant skal tallene/dataene sammenstilles i regneark.
- Refleksjon
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Hvor kommer søpla i havet fra?
Elevene skal rydde et strandområde, og undersøke typen forsøpling som de har funnet. Elevene besøker stedet flere ganger i løpet av året og samler nytt søppel, som skal registreres i kategorier.
- 5.-7. trinn
- Refleksjon
Hvor kommer søpla i havet fra?
Elevene skal rydde et strandområde, og undersøke typen forsøpling som de har funnet. Elevene besøker stedet flere ganger i løpet av året og samler nytt søppel, som skal registreres i kategorier.
- Forsøk
- Diskusjon
- Praktisk
- Refleksjon



Plastutfordringen
Opplegget setter fokus på å øke bevisstheten til elever på videregående skole og få dem til å reflektere over plastproblematikken generelt, og eget forbruk. Opplegget er delt opp i ulike tematiske deler og inneho...
- Refleksjon
Plastutfordringen
Opplegget setter fokus på å øke bevisstheten til elever på videregående skole og få dem til å reflektere over plastproblematikken generelt, og eget forbruk. Opplegget er delt opp i ulike tematiske deler og inneholder bakgrunnskunnskap, materiell og er knyttet til ulike fag. Dokumentet består av forslag til refleksjon, oppgaver og samtaleemner. Inneholder hjemmelekser.
- Refleksjon
- Diskusjon
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
