Ressurser
Søkeresultater


Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- 1.-2. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet....
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet.
- Idémyldring
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- Praktisk
- Quiz
- Oppgaver og problemløsing



Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Plast og resirkulering
Kort film om plast og resirkulering
- 1.-2. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Plast og resirkulering
Kort film om plast og resirkulering
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- Forsøk
- Oppgaver og problemløsing



Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling i naturen
Elevene skal samle søppel, sortere, og registrere søppeldata. Området ryddes igjen etter noen måneder.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Forsøpling i naturen
Elevene skal samle søppel, sortere, og registrere søppeldata. Området ryddes igjen etter noen måneder.
- Praktisk
- Databehandling
- Oppgaver og problemløsing



Plast og resirkulering
Kort film om plast og resirkulering
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Plast og resirkulering
Kort film om plast og resirkulering
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Smilende søppelansikt
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og plukke søppel, samt lage søppelkunstverk i naturen. Som etterarbeid skal elevene lage en fortelling om kunstverket.
- 1.-2. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Smilende søppelansikt
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og plukke søppel, samt lage søppelkunstverk i naturen. Som etterarbeid skal elevene lage en fortelling om kunstverket.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Forsøpling av vannmiljøet
I denne aktiviteten skal det registreres søppel i og langs vassdraget eller kystområde, og kan sende inn resultatet gjennom en databank. Ressursen inneholder en veileder for gjennomføring av opplegg.
- Forsøk
- Oppgaver og problemløsing



Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- 1.-2. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- Plast og forsøpling
Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- Praktisk
- Quiz
- Oppgaver og problemløsing

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
