Ressurser
Søkeresultater


Marin forsøpling som tema
Side 17 i PDF-link. Side 118 i hele heftet (i kapitel 4.4):
Søppelplukking og bruke søppelet til sortering, lage søppeltroll og/eller snakke om/diskutere forsøpling/kilden til søppelet.
- Storbarn (ca. 4-5 år)
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Marin forsøpling som tema
Side 17 i PDF-link. Side 118 i hele heftet (i kapitel 4.4):
Søppelplukking og bruke søppelet til sortering, lage søppeltroll og/eller snakke om/diskutere forsøpling/kilden til søppelet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Kreativt



Søppel-power-point
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke og ta bilde av ulike søppeltyper. Elevene skal lage en presentasjon av bildene.
- 3.-4. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Søppel-power-point
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke og ta bilde av ulike søppeltyper. Elevene skal lage en presentasjon av bildene.
- Film
- Praktisk



Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- 3.-4. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- Praktisk
- Quiz
- Oppgaver og problemløsing



Orienteringsløp marin forsøpling
Elevene skal lage og gjennomføre et orienteringsløp med poster som omhandler marin forsøpling.
- 5.-7. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Orienteringsløp marin forsøpling
Elevene skal lage og gjennomføre et orienteringsløp med poster som omhandler marin forsøpling.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- 3.-4. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- 5.-7. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- 3.-4. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Bedriftsundersøkelse
Elevene skal kontakte og besøke en lokal bedrift som jobber på eller ved havet. Elevene skal undersøke hvordan bedrifter håndterer avfallet sitt.
- 5.-7. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Bedriftsundersøkelse
Elevene skal kontakte og besøke en lokal bedrift som jobber på eller ved havet. Elevene skal undersøke hvordan bedrifter håndterer avfallet sitt.
- Praktisk



Natursti marin forsøpling
Elevene skal lage natursti som skal ha spørsmål knyttet til marin forsøpling. Naturstien skal settes opp og medelever får prøve ut.
- 3.-4. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Natursti marin forsøpling
Elevene skal lage natursti som skal ha spørsmål knyttet til marin forsøpling. Naturstien skal settes opp og medelever får prøve ut.
- Film
- Praktisk



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 3.-4. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Spørreundersøkelse om folks forbruk og søppelvaner
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal lage en spørreundersøkelse til folk om marin forsøpling.
- 5.-7. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Spørreundersøkelse om folks forbruk og søppelvaner
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal lage en spørreundersøkelse til folk om marin forsøpling.
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing
- Film



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 1.-2. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Avisartikkel om marin forsøpling
Aktivitet som kan gjennomføres i forbindelse med for eksempel en aktivitetsdag i marin forsøpling (eller andre type arrangment/aktiviteter)
- 5.-7. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Avisartikkel om marin forsøpling
Aktivitet som kan gjennomføres i forbindelse med for eksempel en aktivitetsdag i marin forsøpling (eller andre type arrangment/aktiviteter)
- Film
- Praktisk
- Kreativt



Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- 3.-4. trinn
- Praktisk
- 1-2 skoletimer
Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
