
Undervisningsopplegg for barneskole
Resultater


Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Strandet hval
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal plukke søppel i skolens nærmiljø og relatere til plasthvalen (som ble funnet i 2017).
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- 3.-4. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Overslag søppel
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og samle søppel. Søppel skal samles langs en 100 m lang strekning, langs veien. Søppel skal telles og veies, og det gjøres oppgaver i klasse...
- 5.-7. trinn
- Naturfag
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Overslag søppel
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og samle søppel. Søppel skal samles langs en 100 m lang strekning, langs veien. Søppel skal telles og veies, og det gjøres oppgaver i klasserommet i etterkant av søppelplukking.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing

Fant du ikke det du lette etter? Prøv et frisøk
Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
