
Undervisningsopplegg for barneskole
Resultater


Orienteringsløp marin forsøpling
Elevene skal lage og gjennomføre et orienteringsløp med poster som omhandler marin forsøpling.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Orienteringsløp marin forsøpling
Elevene skal lage og gjennomføre et orienteringsløp med poster som omhandler marin forsøpling.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Spørreundersøkelse om folks forbruk og søppelvaner
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal lage en spørreundersøkelse til folk om marin forsøpling.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Spørreundersøkelse om folks forbruk og søppelvaner
Elevene blir introdusert til marin forsøpling, og skal lage en spørreundersøkelse til folk om marin forsøpling.
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing
- Film



Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling i naturen
Elevene skal samle søppel, sortere, og registrere søppeldata. Området ryddes igjen etter noen måneder.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Forsøpling i naturen
Elevene skal samle søppel, sortere, og registrere søppeldata. Området ryddes igjen etter noen måneder.
- Praktisk
- Databehandling
- Oppgaver og problemløsing



Overslag søppel
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og samle søppel. Søppel skal samles langs en 100 m lang strekning, langs veien. Søppel skal telles og veies, og det gjøres oppgaver i klasse...
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
Overslag søppel
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og samle søppel. Søppel skal samles langs en 100 m lang strekning, langs veien. Søppel skal telles og veies, og det gjøres oppgaver i klasserommet i etterkant av søppelplukking.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing

Fant du ikke det du lette etter? Prøv et frisøk
Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
