Ressurser
Søkeresultater


Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- 5.-7. trinn
- Diskusjon
Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med ov...
- 3.-4. trinn
- Diskusjon
110 undervisningsideer med tema marin forsøpling
Oppleggene har som formål å bidra til både læring i konkrete fag og å bidra til at elevene etter endt grunnskole har utviklet "naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet" i tråd med overordna del av LP20, aktivitetene er knyttet til kunnskapsmål i ulike fag og til ulike klassetrinn.
Heftet er i tre deler. Del 1 innholder opplegg tilknyttet forskjellige fag, kunnskapsmål og trinn. Del 2 er et tverrfaglig aktivitetsopplegg som kan gjennomføres over 3-4 timer og Del 3 er et leke- konkurransepreget opplegg som kan gjennomføres for inntil 60 elever samtidig.
- Hefte med ulike
- Feltarbeid
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Kreativt
- Planlegging og gjennomføring av rydding
- Oppgaver og problemløsing
- Praktisk
- Refleksjon



Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- 5.-7. trinn
- Diskusjon
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Mikroplast i havet
Elevene skal planlegge og gjennomføre et forsøk som går ut på å eksperimentere med hvordan mikroplast beveger seg i vann, og samle all mikroplast i ei bøtte.
- 5.-7. trinn
- Diskusjon
Mikroplast i havet
Elevene skal planlegge og gjennomføre et forsøk som går ut på å eksperimentere med hvordan mikroplast beveger seg i vann, og samle all mikroplast i ei bøtte.
- Film
- Forsøk
- Praktisk
- Diskusjon



Hvor kommer søpla i havet fra?
Elevene skal rydde et strandområde, og undersøke typen forsøpling som de har funnet. Elevene besøker stedet flere ganger i løpet av året og samler nytt søppel, som skal registreres i kategorier.
- 5.-7. trinn
- Diskusjon
Hvor kommer søpla i havet fra?
Elevene skal rydde et strandområde, og undersøke typen forsøpling som de har funnet. Elevene besøker stedet flere ganger i løpet av året og samler nytt søppel, som skal registreres i kategorier.
- Forsøk
- Diskusjon
- Praktisk
- Refleksjon



Rydding langs bekk eller elv
Elevene skal plukke søppel og diskutere nedbrytningstid og konsekvenser av plast i naturen.
- 1.-2. trinn
- Diskusjon
Rydding langs bekk eller elv
Elevene skal plukke søppel og diskutere nedbrytningstid og konsekvenser av plast i naturen.
- Praktisk
- Diskusjon



Plastutfordringen
Opplegget setter fokus på å øke bevisstheten til elever på videregående skole og få dem til å reflektere over plastproblematikken generelt, og eget forbruk. Opplegget er delt opp i ulike tematiske deler og inneho...
- Diskusjon
Plastutfordringen
Opplegget setter fokus på å øke bevisstheten til elever på videregående skole og få dem til å reflektere over plastproblematikken generelt, og eget forbruk. Opplegget er delt opp i ulike tematiske deler og inneholder bakgrunnskunnskap, materiell og er knyttet til ulike fag. Dokumentet består av forslag til refleksjon, oppgaver og samtaleemner. Inneholder hjemmelekser.
- Refleksjon
- Diskusjon
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing

Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyt...
- Diskusjon
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring


Individuell strandrydding med enkel sortering (YF)
Elevene samler inn avfall selv, sorterer, veier og registrerer, før man diskuterer funnene i klassen. Opplegget egner seg om du har få undervisningstimer du kan bruke til tema eller om skolen har en slik beliggen...
- Diskusjon
Individuell strandrydding med enkel sortering (YF)
Elevene samler inn avfall selv, sorterer, veier og registrerer, før man diskuterer funnene i klassen. Opplegget egner seg om du har få undervisningstimer du kan bruke til tema eller om skolen har en slik beliggenhet at du ikke kan ta med en hel klasse ut for å rydde. Ressurser inneholder lærerveileder, i tillegg til liste over komplimenterende læringsopplegg til aktiviteten.
- Praktisk
- Diskusjon
- Databehandling



Film: et hav av plast
Se filmen "et hav av plast" før man diskuterer oppgitte punkter.
- Diskusjon
Film: et hav av plast
Se filmen "et hav av plast" før man diskuterer oppgitte punkter.
- Film
- Diskusjon
- Refleksjon



Plastens påvirkning
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om plast, forskjellen på nødvendig og unødvendig plast og konsekvensene av vårt høye plastforbruk. De utforsker også eget forbruk...
- Diskusjon
Plastens påvirkning
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om plast, forskjellen på nødvendig og unødvendig plast og konsekvensene av vårt høye plastforbruk. De utforsker også eget forbruk av plastprodukter.
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing
- Utforskende læring



Plastutfordringen
Opplegget setter fokus på å øke bevisstheten til elever på videregående skole og få dem til å reflektere over plastproblematikken generelt, og eget forbruk. Opplegget er delt opp i ulike tematiske deler og inneho...
- Diskusjon
Plastutfordringen
Opplegget setter fokus på å øke bevisstheten til elever på videregående skole og få dem til å reflektere over plastproblematikken generelt, og eget forbruk. Opplegget er delt opp i ulike tematiske deler og inneholder bakgrunnskunnskap, materiell og er knyttet til ulike fag. Dokumentet består av forslag til refleksjon, oppgaver og samtaleemner. inneholder hjemmelekser
- Refleksjon
- Diskusjon
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Refleksjoner rundt eget plastforbruk
Elevene skal se filmen "Et hav av plast" og reflekterer rundt eget forbruk ved å forbinde egne valg med lokale og globale tendenser. Ressursen linker til film, og forslag til opplegg aktiviteten kan kom...
- Diskusjon
Refleksjoner rundt eget plastforbruk
Elevene skal se filmen "Et hav av plast" og reflekterer rundt eget forbruk ved å forbinde egne valg med lokale og globale tendenser. Ressursen linker til film, og forslag til opplegg aktiviteten kan kombineres med.
- Refleksjon
- Film
- Oppgaver og problemløsing
- Diskusjon



Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyt...
- Diskusjon
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
