Ressurser
Søkeresultater


Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/...
- Storbarn (ca. 4-5 år)
- Praktisk
- 2-4 skoletimer
Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.
- Praktisk
- Refleksjon



Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- 1.-2. trinn
- Praktisk
- 2-4 skoletimer
Søppel i naturen
Opplegget er todelt. Første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet....
- 5.-7. trinn
- Praktisk
- 2-4 skoletimer
Infotavle om forsøpling
Klassen skal lage en infotavle om søppelet som finnes i nærområdet, som skal produseres, settes opp og stå i nærområdet. Opplegget består av forarbeid og etterarbeid i klasserommet, og søppelrydding i nærmiljøet.
- Idémyldring
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Smilende søppelansikt
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og plukke søppel, samt lage søppelkunstverk i naturen. Som etterarbeid skal elevene lage en fortelling om kunstverket.
- 1.-2. trinn
- Praktisk
- 2-4 skoletimer
Smilende søppelansikt
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og plukke søppel, samt lage søppelkunstverk i naturen. Som etterarbeid skal elevene lage en fortelling om kunstverket.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Gjenbruk i hverdagen
Elevene skal diskutere hvordan vi kan forhindre plastforsøpling i naturen. Sammen utarbeides en spørreundersøkelse som elevene samler inn svar på på butikken gruppevis. I etterkant skal tallene/dataene sammenstil...
- 3.-4. trinn
- Praktisk
- 2-4 skoletimer
Gjenbruk i hverdagen
Elevene skal diskutere hvordan vi kan forhindre plastforsøpling i naturen. Sammen utarbeides en spørreundersøkelse som elevene samler inn svar på på butikken gruppevis. I etterkant skal tallene/dataene sammenstilles i regneark.
- Refleksjon
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Hvor kommer søpla i havet fra?
Elevene skal rydde et strandområde, og undersøke typen forsøpling som de har funnet. Elevene besøker stedet flere ganger i løpet av året og samler nytt søppel, som skal registreres i kategorier.
- 5.-7. trinn
- Praktisk
- 2-4 skoletimer
Hvor kommer søpla i havet fra?
Elevene skal rydde et strandområde, og undersøke typen forsøpling som de har funnet. Elevene besøker stedet flere ganger i løpet av året og samler nytt søppel, som skal registreres i kategorier.
- Forsøk
- Diskusjon
- Praktisk
- Refleksjon



Mikroplast og bildekk
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og telle passerende biler og veie et bildekk uten felg, og det gjøres oppgaver i klasserommet i etterkant.
- Praktisk
- 2-4 skoletimer
Mikroplast og bildekk
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og telle passerende biler og veie et bildekk uten felg, og det gjøres oppgaver i klasserommet i etterkant.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Kreativt Klimaverksted
I Kreativt klimaverksted skal elevene komme opp med en idé som løser en av våre
store klimautfordringer og bygge en prototype av oppfinnelsen. Elevene går
gjennom en kreativ prosess hvor de blir intro...
- Praktisk
- 2-4 skoletimer
Kreativt Klimaverksted
I Kreativt klimaverksted skal elevene komme opp med en idé som løser en av våre
store klimautfordringer og bygge en prototype av oppfinnelsen. Elevene går
gjennom en kreativ prosess hvor de blir introdusert for ulike klimautfordringer. De
finner, velger og bearbeider idéer, bygger en prototype av oppfinnelsen og
presenterer oppfinnelsene for hverandre. Opplegget består av lærerveileder, presentasjon, og elevkort.
Plast i havet er en av klimautfordringene elevene kan velge mellom.
- Praktisk
- Kreativt
- Idémyldring

Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyt...
- Praktisk
- 2-4 skoletimer
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring


Feltarbeid: Påvisning av mikroplast
Ta prøver av vann, sedimenter eller veistøv og undersøk om dere finner mikroplast. Utfør ulike forsøk for å hente ut og analysere mikroplast i prøvene.
- Praktisk
- 2-4 skoletimer
Feltarbeid: Påvisning av mikroplast
Ta prøver av vann, sedimenter eller veistøv og undersøk om dere finner mikroplast. Utfør ulike forsøk for å hente ut og analysere mikroplast i prøvene.
- Praktisk
- Feltarbeid
- Forsøk

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
