Ressurser
Søkeresultater


Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
- Plast og forsøpling
Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- Praktisk
- Quiz
- Oppgaver og problemløsing



Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
- Plast og forsøpling
Pant
Elevene skal plukke og registrere antall flasker i nærområdet, og gå på butikkenfor å pante disse. I klasserommet etterpå undersøkes emnet av elevene.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
- Plast og forsøpling
Søppelstatistikk
Søppel skal plukkes, og søppeldata skal registreres, sammenstilles og presenteres i Excel.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
- Plast og forsøpling
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- 3.-4. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
- Plast og forsøpling
Søppelreisen
Opplegget gir en introduksjon til tematikken, består av en tur ut i fjæra (nærområdet) for å plukke en søppelbit, som det skal arbeides videre med i etterarbeid i klasserommet.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
- Plast og forsøpling
Biologisk mangfold - forsøpling
Elevene skal undersøke levende arter i et oppmålt område, og diskutere hvordan søppel kan påvirke artene i området.
- Praktisk
- Diskusjon
- Oppgaver og problemløsing



Forsøpling i naturen
Elevene skal samle søppel, sortere, og registrere søppeldata. Området ryddes igjen etter noen måneder.
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
- Plast og forsøpling
Forsøpling i naturen
Elevene skal samle søppel, sortere, og registrere søppeldata. Området ryddes igjen etter noen måneder.
- Praktisk
- Databehandling
- Oppgaver og problemløsing



Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- 1.-2. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
- Plast og forsøpling
Plastjakt og strandrydding
Gjennomføring av strandrydding i nærområdet, med en "jungelbingo" for å heve kunnskapen og erfaringen til barna om problemet med plast og avfall på avveie.
- Praktisk
- Quiz
- Oppgaver og problemløsing



Overslag søppel
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og samle søppel. Søppel skal samles langs en 100 m lang strekning, langs veien. Søppel skal telles og veies, og det gjøres oppgaver i klasse...
- 5.-7. trinn
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
- Plast og forsøpling
Overslag søppel
Økta begynner med introduksjonsfilm i klasserommet, før elevene skal ut og samle søppel. Søppel skal samles langs en 100 m lang strekning, langs veien. Søppel skal telles og veies, og det gjøres oppgaver i klasserommet i etterkant av søppelplukking.
- Film
- Praktisk
- Oppgaver og problemløsing



Individuell strandrydding med enkel sortering (SF)
Opplegget egner seg om du har få undervisningstimer du kan bruke til tema eller om skolen har en slik beliggenhet at du ikke kan ta med en hel klasse ut for å rydde. Elevene samler inn avfall selv, sorterer, veie...
- Oppgaver og problemløsing
- 1-2 skoletimer
- Plast og forsøpling
Individuell strandrydding med enkel sortering (SF)
Opplegget egner seg om du har få undervisningstimer du kan bruke til tema eller om skolen har en slik beliggenhet at du ikke kan ta med en hel klasse ut for å rydde. Elevene samler inn avfall selv, sorterer, veier og registrerer, før man diskuterer funnene i klassen.
- Praktisk
- Databehandling
- Oppgaver og problemløsing

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
