Ressurser
Søkeresultater


Marin forsøpling som tema
Side 17 i PDF-link. Side 118 i hele heftet (i kapitel 4.4):
Søppelplukking og bruke søppelet til sortering, lage søppeltroll og/eller snakke om/diskutere forsøpling/kilden til søppelet.
- Storbarn (ca. 4-5 år)
- Refleksjon
- 1-2 skoletimer
Marin forsøpling som tema
Side 17 i PDF-link. Side 118 i hele heftet (i kapitel 4.4):
Søppelplukking og bruke søppelet til sortering, lage søppeltroll og/eller snakke om/diskutere forsøpling/kilden til søppelet.
- Praktisk
- Refleksjon
- Kreativt



Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsu...
- 1.-2. trinn
- Refleksjon
- 1-2 skoletimer
Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsummering.
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsu...
- 3.-4. trinn
- Refleksjon
- 1-2 skoletimer
Plast og resirkulering
Et undervisningsopplegg på under 1 time der barne setter fokus på søppel, forbruket vårt og resirkulering/sirkularitet. Opplegget inneholder en tematisk intro, en film, refleksjonsspørsmål, gruppeoppgave og oppsummering.
- Film
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- 5.-7. trinn
- Refleksjon
- 1-2 skoletimer
Registrering av søppel
Elevene skal plukke søppel i nærområdet og notere på et kart for hvert sted de finner søppel. Etterpå diskuterer hele klassen hvor det er mest søppel, og hvorfor.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 3.-4. trinn
- Refleksjon
- 1-2 skoletimer
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- 1.-2. trinn
- Refleksjon
- 1-2 skoletimer
Den lange reisen
Eleven skal plukke søppel og reflektere over søppelgjenstandene. Elevene skal skrive en fortelling i ettertid.
- Praktisk
- Refleksjon
- Oppgaver og problemløsing



Q-tipsens reise
Elevene skal vurdere hvor Q-tipser på avveie vil ende opp. Deretter skal de ut og følge denne "reisen" i skolens nærområde.
- 5.-7. trinn
- Refleksjon
- 1-2 skoletimer
Q-tipsens reise
Elevene skal vurdere hvor Q-tipser på avveie vil ende opp. Deretter skal de ut og følge denne "reisen" i skolens nærområde.
- Film
- Praktisk
- Refleksjon



Refleksjoner rundt eget plastforbruk
Elevene skal se filmen "Et hav av plast" og reflekterer rundt eget forbruk ved å forbinde egne valg med lokale og globale tendenser. Ressursen linker til film, og forslag til opplegg aktiviteten kan kom...
- Refleksjon
- 1-2 skoletimer
Refleksjoner rundt eget plastforbruk
Elevene skal se filmen "Et hav av plast" og reflekterer rundt eget forbruk ved å forbinde egne valg med lokale og globale tendenser. Ressursen linker til film, og forslag til opplegg aktiviteten kan kombineres med.
- Refleksjon
- Film
- Oppgaver og problemløsing
- Diskusjon

Frisøk
- Film
- Diskusjon
- Praktisk
- Gruppearbeid
- Utforskende læring
- Praktisk
- Refleksjon
- Praktisk
- Kreativt
Et hav av plast
Undervisningsopplegg tilhørende film. I dette undervisningsopplegget lærer elevene om marin forsøpling, hvor det kommer fra og hvilke konsekvenser det kan ha. Elevene blir utfordret til å jobbe med løsninger knyttet til problemstillingen.

Søppel i naturen
Ta med barna på søppeljakt i nærområdet og lær dem om hvordan søppel i naturen er et problem for mennesker, dyr og miljø. Ressursen har gode forklaringer på gjennomføring, samtaletema og andre tips til ressurser/aktiviteter, fordypning i tematikken.


Marin forsøpling som tema
Barna er miljøagenter og samler alt det som ikke hører til i naturen (søppel). Med dette kan de prøve å bruke til andre ting.
